رژیم اتکینز – منشا رژیم های کم کربوهیدرات

رویکرد تغذیه اتکینز از دهه ۱۹۶۰ در سطح ملی مورد استفاده قرار گرفت. مدتها قبل از اینکه دکتر رابرت اتکینز برنامه رژیم غذایی کم کربوهیدرات معروف خود را منتشر کند، بیمارانش از مزایای رژیم اتکینز بهره بردند.

دکتر اتکینز رژیم غذایی خود را به چهار مرحله تقسیم کرد. “القاء”، مرحله اول، برای وادار کردن بدن به کتوز، یک حالت فیزیکی که در پاسخ به گرسنگی رخ می دهد، طراحی شده است. رژیم “کتوژن” به طور گسترده در پزشکی نه تنها برای چاقی، بلکه برای درمان بیماری هایی مانند صرع و دیابت نیز استفاده می شود. در این دوره دو هفته ای الکل یا کافئین مصرف نکنید.

مرحله دوم، “کاهش وزن مداوم”، با هدف یافتن “سطح بحرانی کربوهیدرات های از دست دادن” است. این فرآیند شامل افزایش مصرف کربوهیدرات به میزان پنج گرم در هفته است تا زمانی که به ۱۰ پوند از وزن مورد نظر خود برسید.

“پیشگیری” قدم بعدی است. مانند فاز دوم، این مرحله نیاز به افزایش مصرف کربوهیدرات دارد، تفاوت این دو فاز در این است که این فاز برای یافتن “سطح بحرانی نگهداری کربوهیدرات” طراحی شده است.

مرحله چهارم «حفظ تا آخر عمر» است، مرحله ای که برای تقویت عادات آموخته شده از طریق برنامه غذایی طراحی شده است تا وزن از دست رفته در طول رژیم دوباره به دست نیاید. دکتر اتکینز همچنین بر استفاده از گزینه بازگشت به یکی از مراحل دیگر در صورت شروع بازگشت وزن تاکید می کند.

در حالی که شواهد زیادی مبنی بر موفقیت وجود دارد، رژیم اتکینز در سال های اخیر مورد انتقاد قرار گرفته است، زیرا تجزیه و تحلیل های بیشتر و بیشتری انجام می شود. مطالعات اخیر که اتکینز را با سایر برنامه های رژیم غذایی مقایسه کرده است نشان می دهد که بالاترین امتیاز را برای کاهش وزن کوتاه مدت اما کمترین را برای کاهش وزن طولانی مدت دارد. و پس از اینکه اتکینز نوتریشنال خط خود را از قرص‌های رژیمی اتکینز منتشر کرد، مجله فوربس تعدادی از رژیم‌های غذایی را تجزیه و تحلیل کرد و دریافت که مصرف‌کننده‌های معمولی تا ۸۰ درصد بیشتر از کسانی که این کار را نمی‌کنند برای غذا می‌پردازند. حتی زمانی که با این حقایق روبرو می شوند، بسیاری هنوز رژیم اتکینز را ستایش می کنند.

هم مجله پزشکی نیوانگلند و هم مجله پزشکی آمریکا تایید کرده اند که اتکینز هنوز موثرترین رژیم غذایی منتشر شده برای کاهش وزن کوتاه مدت است. با این حال، آنها اذعان دارند که خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب بیشتر است. وقتی نوبت به سنجش مزایا و معایب می رسد تا مشخص شود افرادی که از رژیم اتکینز استفاده می کنند چقدر در معرض خطر هستند، همه گزارش ها نشان می دهند که هیچ مدرک مستندی هنوز نشان نداده است که خطرات بر فواید آن بیشتر است.

نزدیک به چهل سال بعد، مرحوم دکتر اتکینز هنوز به دلیل رویکردش در کاهش وزن شناخته شده است. با ظهور اینترنت، برنامه های رژیم اتکینز، رژیم اتکینز، دستور العمل های اتکینز، مقالات در مجلات، تحقیق در مورد تقریباً هر چیز دیگری که به رژیم اتکینز مربوط می شود، رژیم اتکینز، هرگز به این اندازه در دسترس نبوده است.

https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر