انواع رژیم های کاهش وزن

رژیم های مختلف برای کاهش وزن


بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی شامل تغییر رژیم غذایی ، تغییر در فعالیت بدنی و رفتار درمانی است. به طور کلی ، نکاتی وجود دارد که در درمان تغذیه چاقی ، برای دستیابی به کاهش وزن و سلامتی موفق و همچنین حفظ وزن کاهش یافته باید مورد توجه قرار گیرد. اولین هدف این است که 5-7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. به طور کلی برنامه های رژیم غذایی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم کم انرژی (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم بسیار کم انرژی (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • جایگزین های رژیم غذایی
  • رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها

رژیم های کم مصرف: رایج ترین رژیم غذایی کاهش وزن است. آنها معمولاً با 1000-500 کیلو کالری انرژی منفی در روز تولید می شوند و معمولاً 1800-800 کیلو کالری (55 درصد کربوهیدرات ، 30 درصد چربی و حدود 15 درصد پروتئین) هستند. این برنامه های رژیم غذایی معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته همراه است. از نظر تغذیه ای ، تغذیه مناسب علاوه بر تأمین درشت مغذی هایی مانند پروتئین ، کربوهیدرات و اسیدهای چرب ، باید بتواند نیاز بدن به ریزمغذی هایی مانند ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده کند.

رژیم های بسیار کم انرژی: این رژیم ها کمتر از 800 کیلوکالری در روز دارند. به طور معمول ، این رژیم حاوی 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. توجه به این نکته ضروری است که این گروه از رژیم ها باید تحت نظارت دقیق متخصصان تغذیه انجام شود و باید از 3 ماه تا 6 ماه یا 12-16 هفته تنظیم شود.

رژیم هایی که رژیم غذایی هم کالری را با انرژی بسیار کمی ترکیب می کنند: این یک رژیم غذایی معمولی برای ناشتا است[1] همچنین این روز بین رژیم غذایی بسیار کم کالری (25 درصد از نیازهای انرژی مورد نیاز فرد ، معمولاً کمتر از 800 کیلوکالری در روز) و رژیم ایزو کالری (معادل نیازهای برآورد شده انرژی فرد) نامیده می شود. این برنامه با تحمل بالا ، حفظ توده عضلانی و کاهش خطر کاهش وزن در برخی از بیماران در مقایسه با رژیم غذایی بسیار کم انرژی همراه بود.

جایگزین های رژیم غذایی: یکی از راههای کنترل حجم وعده غذایی استفاده از غذاهای آماده به جای غذای اصلی است. این روش می تواند در کاهش وزن ، هم در مرحله کاهش وزن و هم در مرحله تثبیت بسیار مثر باشد ، زیرا تعداد کالری و مکمل های مصرفی را به طور دقیق تنظیم می کند.

رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها: چنین رژیم هایی معمولاً 1000-500 کیلوکالری در روز انرژی منفی دارند. این رژیم ها شامل رژیم های کم چرب ، کم پروتئین ، پروتئین بالا و قند پایین است. از بین تمام رژیم های این گروه ، “رژیم کم کربوهیدرات با شاخص گلیسمی پایین” بیشترین تأثیر را بر کاهش وزن داشت. طرفداران رژیم کم کربوهیدرات می گویند یکی از دلایل افزایش اپیدمی چاقی استفاده از رژیم های کم چرب و پر کربوهیدرات است که البته بستگی به نوع کربوهیدرات مصرفی دارد.

لازم به ذکر است که هیچ یک از روشهای فوق بر یکدیگر برتری ندارد. توسعه رژیم غذایی باید نیازها و اولویت های فرد و حتی ماهیت شخصی او را در نظر بگیرد. عوامل م inثر در تعیین نوع رژیم غذایی مناسب برای هر فرد:

  • شدت چاقی: هر چه شدت چاقی و عوارض ناشی از آن بیشتر باشد ، محدودیت انرژی در رژیم غذایی قوی تر و شدیدتر است.
  • علائم بالینی برای کاهش وزن (مانند نارسایی تنفسی و بیماری های قلبی عروقی)
  • در گذشته ، تلاش های زیادی برای کاهش وزن انجام می شد: هرچه رژیم متعادل تر باشد ، میزان کاهش وزن کندتر می شود.
  • وضعیت تغذیه فعلی
  • وضعیت روانی-اجتماعی فرد: احتمال اختلالات روانی در فرد باید مورد مطالعه قرار گیرد.

[1]

روزه جایگزین روزانه

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *