رژیم کم کربوهیدرات در مقابل رژیم کم چرب – کدام یک برای شما مناسب است؟

آیا می خواهید بین رژیم کم کربوهیدرات و رژیم کم چربی تصمیم بگیرید؟ کدام برای شما مناسب است؟

صنعت رژیم غذایی مانند آونگی است که به جلو و عقب می چرخد. حدود ۱۰ سال پیش، همه چیزهایی که می شنیدیم کم چرب، کم چرب و کم چرب بود. چربی شما را چاق می کند.

اکنون به نظر می رسد که ما بیشتر در مورد کربوهیدرات کم، کربوهیدرات کم، کربوهیدرات کم می شنویم. کربوهیدرات ها شما را چاق می کنند.

چی؟ این می تواند برای شما به عنوان یک متخصص تغذیه کاملاً گیج کننده باشد. پس کدام یک واقعا کار می کند؟

خوب، خبر خوب این است که هر دو رژیم موثر هستند، اما بستگی به شما دارد.

بله، شما عامل تعیین کننده هستید. قبل از اینکه به آن بپردازیم، بیایید منظور من از رژیم کم کربوهیدرات در مقابل رژیم کم چربی را بررسی کنیم.

اساساً ۳ نوع واحد انرژی / سوخت وجود دارد که رژیم غذایی شما را تشکیل می دهد: پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها (ریز مغذی ها و ویتامین ها، مواد معدنی و غیره وجود دارد، اما ما به این مقاله نمی پردازیم).

بنابراین، در یک رژیم کم کربوهیدرات، بسته به نوع رژیم کم کربوهیدراتی که دنبال می کنید، نسبت کربوهیدرات را کاهش می دهید، نسبت پروتئین یا چربی یا هر دو را افزایش می دهید.

اکثر رژیم های کم کربوهیدرات معمولا سعی می کنند حدود ۳۰ گرم کربوهیدرات در روز ذخیره کنند. ایده رژیم غذایی به شرح زیر است. کربوهیدرات ها از بدن شما برای ترشح انسولین نیاز دارند. انسولین قند خون شما را کنترل می کند. اما همچنین یک هورمون انباشته کننده چربی است که به بدن شما سیگنال می دهد که چربی را انباشته کند.

بنابراین زمانی که شما کربوهیدرات های زیادی می خورید، بدن شما وارد حالت ذخیره چربی می شود، آیا کربوهیدرات های اضافی را به دلیل وجود هورمون انسولین به عنوان چربی ذخیره می کنید.

یک رژیم کم کربوهیدرات باعث می شود که بدن شما به جای کربوهیدرات، برای انرژی چربی بسوزاند (فرآیندی به نام کتوز). بنابراین اگر برای تامین انرژی چربی می سوزانید، تئوری این است که سریعتر چربی را از دست خواهید داد.

حالا در مورد رژیم کم چرب. با استفاده از مثال نسبت بالا، یک رژیم کم چرب نسبت چربی به کالری شما را کاهش می دهد و مصرف کربوهیدرات یا پروتئین شما را افزایش می دهد، معمولاً هر دو.

منطق پشت این رژیم این است که چربی در هر گرم ۹ کالری دارد، در حالی که کربوهیدرات ها حاوی حدود ۴ کالری در هر گرم هستند، بنابراین با کاهش چربی خود، به طور طبیعی کالری خود را کاهش می دهید و وزن کم می کنید.

یکی از دلایل اصلی این امر این است که بدن ما برای پردازش چربی هایی که می خوریم نیازی به انجام کارهای زیادی ندارد. بنابراین به راحتی در ذخایر چربی ما جای می گیرد. با این حال، پروتئین برای پردازش کربوهیدرات ها به انرژی نیاز دارد، بنابراین کمتر از این کالری به عنوان چربی ذخیره می شود.

بدیهی است که جزئیات بیشتری در مورد این دو رژیم غذایی وجود دارد که می توانیم به آنها بپردازیم، اما این یک مرور کلی است.

حالا بیایید در مورد شما صحبت کنیم. شما منحصر به فرد هستید و بدن شما با نیازهای منحصر به فرد به روشی منحصر به فرد کار می کند.

بنابراین در واقع به شما می گوید که کدام رژیم غذایی بهترین است. چگونه: با نتایج و انرژی. به عنوان مثال، چند روز اول هر رژیمی احتمالا شما را کمی خسته می کند. اما اگر بعد از یک هفته همچنان خسته هستید، نشانه خوبی نیست.

راه دیگری که بدن شما با شما صحبت می کند در مورد نتایج کاهش وزنی است که می گیرید. پس مثلاً اگر یک هفته بعد از رژیم (مخصوصا هفته اول) وزن کم نکردید و به آن پایبند بودید، نشانه آن است که رژیم غذایی شما مناسب نیست.

بگذارید برای شما مثالی بزنم. من هر دو رژیم کم کربوهیدرات و کم چربی را امتحان کرده ام.

برای مدتی متقاعد شدم که کربوهیدرات کم راه حلی است. و با برنامه کم کربوهیدرات وزن کم کردم. اما بعد از مدتی متوجه شدم که با برنامه کم کربوهیدرات احساس بدی دارم. انرژی نداشتم واقعا افسرده بودم. احساس بی تفاوتی می کردم، نمی خواستم کاری انجام دهم.

اما زمانی که شروع به اضافه کردن کربوهیدرات به رژیم غذایی خود کردم (کاهش چربی)، نه تنها وزنم را کاهش دادم، بلکه شروع به احساس انرژی بیشتر و شادی کردم. حالا من از مقدار کربوهیدرات تجاوز نکردم، اما قطعا آن را افزایش دادم و متوجه تفاوت زیادی شدم.

بنابراین بدیهی است که بدن من به کربوهیدرات بیشتری نسبت به ۳۰-۴۰ گرمی که در روز به آن می دادم نیاز دارد.

نکته دیگری که متوجه شدم این است که وقتی چربی بیشتری می خوردم (از رژیم کم کربوهیدرات)، واقعاً احساس خستگی می کردم. بنابراین به من گفت که بدن من چربی‌ها را به خوبی هضم نمی‌کند، در حالی که ممکن است شخص دیگری رژیم غذایی خود را با آن سطح چربی و احساس خستگی نداشته باشد.

بنابراین نکته کلیدی این است که بدانید چه چیزی برای بدن شما مفید است. من به شما پیشنهاد می کنم هر دو نوع رژیم را برای حداقل یک هفته، اگر نه یک ماه امتحان کنید، و ببینید چه اتفاقی می افتد. بدن شما در مورد اینکه چه چیزی را دوست دارد و چه چیزی را دوست ندارد به شما بازخورد می دهد. و سپس بهترین برنامه کاهش وزن را برای خود پیدا خواهید کرد.

https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر