پنج راه‌ها مرسوم، مد روز} بهبود در رژیم کتوژنیک دکتر کرمانی

رژیم کتوژنیک برای ورزشکاران برخی افراد رژیم را رها کرده و به رژیمهای سادهتری همچون «رژیم غذائی اتکینز تعدیلشده» و «رژیم غذایی با شاخص گلوکز پائین» روی میآورند، چرا که مشکلات اجرای رژیم کتوژنیک را بیش از 10 کلید تاکتیک متخصصین استفاده برای لاغری سریع حد میدانند. چرا که میتوان بروز تشنجها را از طریق افزایش ساخت گابا یا کاهش تجزیهٔ آن یا افزایش اثرات آن بر روی یاختههای عصبی کاهش داد. مغز انسان از شبکهای از یاختههای عصبی (نورونها) تشکیل شدهاست که تکانههای عصبی را از طریقِ گسترش پتانسیل عمل، گسیل میدارند.

در ۲۰۰۵ میلادی در یک نظرسنجی از ۸۸ متخصص مغز و اعصاب اطفال در آمریکا، مشخص شد که تنها ۳۶٪ آنها پس از شکست درمان با دو دارو، رژیم کتوژنیک را تجویز میکنند، ۲۴٪ بهطور گاهبهگاه از این رژیم بهعنوان آخرین چاره بهره بردند و ۲۴٪ بهندرت و تنها در چند مورد، آن را به کار بسته بودند و ۱۶٪ نیز بههیچوجه آن را تجویز نکرده بودند. این روش، مطابق بر «دستورالعملهای بالینی کشوری» است و در ایالات متحده آمریکا، تقریباً تمامی شرکتهای بیمه آن را تحت پوشش خود قرار دادهاند.

عملکرد رژیم کتوژنیک

به عنوان مثال، سعی کنید وسایل الکترونیکی را از خود جدا کنید و مطمئن شوید که محیط خواب شما تاریک و ساکت است. شیر سرشار از پروتئین است و به دلیل وجود ۹ اسید آمینه ضروری یکی از بهترین نوشیدنی هایی ست که می توانید در طول روز مصرف کنید. یک تاریخچه کامل از وضعیت تغذیهای کودک تهیه و پارامترهای رژیم غذاییاش انتخاب میشود، این عوامل شامل نسبت کتوژنیک چربی به ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات، نیازهای انرژی (کالری) و میزان مایعات دریافتی میباشد. این میزان برای داروهای ضد صرع ۳۰-۵۰٪ میباشد.

رژيم كتو نمونه رژیم کتوژنیک

روش و زمانبندی قطع رژیم کتوژنیک، مشابه قطع تدریجی داروهای ضد صرع، پس از بهبود کاملِ تشنجها در کودکان است. یکی از آنها شاید، فقدان حضور متخصصان تغذیهای باشد که در این زمینه آموزشهای کافی دیدهاند و وجودشان برای انجام این درمان لازم است. تجویز رژیم کتوژنیک یک روش درمانی تغذیهای پزشکی است و نیازمند حضور و همکاری متخصصان گوناگونی از حوزههای مختلف سلامت است. رال گایلین» تجربیات خود را در گردهمایی انجمن پزشکی آمریکا گزارش نمود. با رژیم کتوژنیک، بدن ایشان شروع به مصرف ذخایر پروتئینی خود کرده و کتواسیدوز و در نهایت کما و مرگ حادث میشود. در نتیجه اجازهٔ انحلال به اوریک اسید نمیدهد و بدین ترتیب کریستالهایی از این ماده تشکیل میشود که همچون هستهای برای سنگهای کلسیمی عمل میکنند.

سطح آموزش والدین و میزان تعهد آنان به اجرای صحیح رژیم بیشتر از آنانی است که فقط دارو مصرف میکنند. البته، بسیاری از این علائم کوتاه مدت می باشند و فقط چند یا یک هفته می ماند. تو این مدت هردو گرمی خوردیم فقط باعث اضافه وزنم شد، از طرفی انواع گوشت ها که اسیدی هستش خون زن برای پسردار شدن مگر نباید قلیایی باشه ؟ البته باید توجه داشته باشید که رژیم غذایی کتوژنیک یک رژیم با چربی بالاست و به پروتئین زیادی نیاز ندارد پس لزومی ندارد گوشت زیادی مصرف کنید چون پروتئین اضافی در بدن به گلوکز تبدیل می شود و همین مساله می تواند رژیمتان را مختل کند؛ به خصوص در شروع رژیم و به ویژه برای افرادی که بدنشان در مقابل انسولین مقاومت ایجاد کرده است.

چگونه از رژیم کتوژنیک خارج شویم

کودکانی که فعالیت زیادی دارند یا آنهایی که دچار اسپاستیسیته و گرفتگی ماهیچهای هستند، به انرژی بیشتری نیاز دارند و کودکانی که تحرک کافی ندارند، نیازشان به کالری، کمتر است. علاوه بر این، یک رژیم غذایی کمچرب، مصرف بسیاری از غذاهای سالم را محدود میکند، تنوع زیادی ندارد و رعایت آن بسیار سخت است. او سخت نگرفت و تکنیک های کوچک را اجرا نمود و من از شما انتظار دارم که شما هم این تکنیک ها را جدی بگیرید.

رژیم کتوژنیک کلاسیک چیست

رژیم کتوژنیک تجربه او به بیمارانش توصیه میکرد که به مدت ۱۸ الی ۲۵ روز، پرهیز شدید از غذا داشته باشند تا این سم از خون پاک شود. او امیدوار بود که سودمندی غذا نخوردن و گرسنگی در اینگونه رژیمهای غذایی، پایدار و دائمی باشد. در پروتکلهای قدیمی، درمان به صورت یک گرسنگی طولانیمدت آغاز میشد تا بیمار محدودیت شدید دریافت کالری داشت ۵-۱۰٪ وزن بدنش را از دست بدهد، اما نگرانیهایی که بر سرِ سلامتی و رشد کودک وجود داشت سبب شد تا در پروتکلهای جدید محدودیتهای رژیمی کمتر شود. نوزادان کمتر از یکسال را باید بیشتر و زودتر ویزیت کرد و نخستین ویزیت باید ظرف ۲ تا ۴ هفته از آغاز رژیم باشد.

این موضوع سبب شد تا جیم آبراهامز، «بنیاد چارلی» را پایهگذاری کند تا علاوه بر ترویج این روش درمانی، برای پژوهشهای آتی نیز پول تهیه کند. کردند. از این روش درمانی، دو بیمار بهشدت سود بردند اما بیشترشان نتوانستند به محدودیتهای اعمالشده، پایبند بمانند. چنین کودکانی باید بیش از میانگین در این رژیم باقی بمانند و حتی توصیه شده، کودکان مبتلا به توبروز اسکلروزیس تا پایان عمر، رژیم کتوژنیک را اجرا کنند. در نهایت، لازم است والدین کودک و همهٔ کسانی که به نحوی از کودک مراقبت میکنند، آموزشهای لازم را در مورد جنبههای مختلف رژیم کتوژنیک گذرانده باشند تا بتوان تا حد امکان، این رژیم را با خطر کمتری اجرا کرد.

ویژگی های رژیم کتوژنیک

از آنجایی که مصرفِ هرگونه مادهٔ غذایی خارج از این برنامه، میتواند تعادل لازم برای کارکرد صحیح آن را مختل کند، بسیاری از افراد، مقررات و انضباط لازم برای اجرا و ادامهاش را ناخوشایند و دشوار مییابند. «تیم رژیم کتوژنیک» در بیمارستان جانز هاپکینز، این رژیم را با حذفِ هدفِ اصلیاش که همانا کاهش وزن است و همچنین با برقراریِ مداوم و نامحدودِ مرحلهٔ القاء (آغازین) آن، و بهویژه تشویق به مصرفِ بیشتر چربی، تعدیل کردند.

سوال شماره یک که باید برای رژیم کتوژنیک بپرسید

دلیل این موضوع هم استفاده از غذاهای چرب هست که میتونه برای این دسته از افراد مشکل ساز باشه. با معرفی والپروات سدیم در دههٔ ۱۹۷۰ میلادی، دیگر داروهای مؤثر کافی برای درمان طیف وسیعی از سندرمهای تشنجی در اختیار بود و استفاده از رژیم کتوژنیک، تنها محدود به سندرم لنوکس-گستو گشت و بیشازپیش رو به افول نهاد. کمی بیش از نصف کسانی که دچار عود میشوند، با داروهای ضد صرع یا اجرای مجدد رژیم کتوژنیک، بهبودی کامل را بازمییابند. ۱۵۰ کودک در این بررسی حضور داشتند که پس از سه ماه، ۸۳٪ توانستند به این رژیم ادامه دهند و از آن میان، ۲۶٪ کاهش خوب در تشنجها، ۳۱٪ کاهش عالی در تشنجها و ۳٪ رهایی کامل از بند تشنجها داشتند.

دریافت رژیم کتوژنیک فارسی رایگان

این آزمایش با نوارهای آزمایش کتون نیتروپروساید انجام میشود که رنگش در حضور اَستواَستون (یکی از سه اجسام کتونی) از «صورتی براق» به «قرمز آلبالویی» تغییر میکند. پس از صبحانهٔ کتوژنیک در روز چهارم، بیمار مرخص میشود. ظرف ۱۲ ماه، ۵۵٪ همچنان به رژیم اِعمالشده پایبند ماندند، ۲۳٪ کاهش خوب در تشنجها، ۲۰٪ کاهش عالی در تشنجها و ۷٪ رهایی کامل از بند تشنجها داشتند. والدین سه روز اول را بهطور کامل در کلاسهای آموزشی میگذرانند که شامل مباحثی دربارهٔ تغذیه، مدیریت رژیم غذایی، تهیه غذا، خودداری از مصرف قند و رسیدگی و ادارهٔ بیماری است. ​This a rt​icle w as do ne  by G SA  Content Generator ​DEMO​.

رژیم کتوژنیک نمونه

بهطور شایع پس از ۲ سال، یا ۶ ماه بعد از قطع کاملِ تشنجها، میتوان اندکاندک ظرف دو تا سه ماه رژیم را قطع کرد. یعنی شما تنها مجاز به مصرف حدود 20 تا 50 گرم کربوهیدرات در روز میباشید. برای جلوگیری از این اتفاق میتوانید از میان وعدههایی قبل از خواب استفاده کنید که دارای کربوهیدرات و پروتئین باشد. یک تفاوت دیگر میان پژوهشهای قدیمی و جدیدتر نوع بیمارانی است که با این رژیم درمان شدهاند.

رژیم کتوژنیک غذا

در نمونه رژیم کتوژنیک لاغری ۱۴ روزه ای که برنامه آن در بالا ذکر شد میتوانید هر روز علاوه بر وعده های اصلی از دو میان وعده هم استفاده کنید. اگر به دنبال نمونه رژیم کتوژنیک دکتر کرمانی هستید باید عرض کنم که طبیعتا اخلاقی نیست که رژیم ایشان را منتشر کنم. اگر چای ماسالا بدون شکر باشد می تواند در رژیم کتوژنیک استفاده شود ولی در حالت کلی جزو نوشیدنی های مجاز نیست. نشانه های عدم تحمل لاکتوز بعد از ۲ تا ۳۰ ساعت بروز کرده و شامل نفخ، اسهال، پیچ خوردن شکم و دل درد، حالت تهوع و در موارد شدید استفراغ می شود.

دکتر گلبن سهراب عدم تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن و افزایش خطر بروز کمبود آنها را مهمترین عارضه رژیمهای کتوژنیک عنوان کرد. یک قانون کلی به منظور ورود کربوهیدراتها در روزهای آغازین بعد از رژیم کتو، عدم مصرف مواد غذایی است که بیشتر از 4 گرم شکر دارند. میزان سوربیتول موجود در لوسیونهای ضدآفتاب و سایر محصولات بهداشتی پوست گاهی آن اندازه بالاست که قادر به جذب از طریق پوست و بی اثر کردن کتوزیس باشد. دربخش بعدی در مورد این که ورزش کردن چقدر میتونه به کاهش وزن شما در کنار رژیم کمک کنه، توضیح دادیم. ما قبلاً در یک مطلب جداگانه درباره عوارض شایع رژیم کتوژنیک توضیح دادهایم، اگر میخواهید با عوارض این رژیم غذایی آشنا شوید، اینجا کلیک کنید.

قوانین رژیم کتوژنیک

اگر شما بدنی سالم و فعال دارید و نیازی به کاهش وزن نیست پس میتوانید مقدار بیشتری کربوهیدرات در رژیم غذایی خود داشته باشید. البته شایان ذکر است که اگر خودتان یا فرزندتان مبتلا به صرع هستید و قصد استفاده از این رژیم غذایی را دارید، حتما قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید. ، احتمال بیشتری دارد که وزن خود را دوباره به دست آورند. عوارض جانبی همچون گرسنگی و از دست دادن انرژی شایع بود و ۳۰٪ نیز دچار یبوست شدند.

علائم خاص از جمله افزایش تشنگی، خشکی دهان، تکرر ادرار و کاهش گرسنگی یا اشتها ممکن است نشان دهد که شما دچار کتوز شده اید. بیشتر مراکز، آن گرسنگی اولیه را به کودک نمیدهند. کافی میکس پودرینو برای افرادی که رژیم کتوژنیک دارند مناسب است، اما نباید هرروز از آن استفاده شود. تا ۲۰۰۷ میلادی، این رژیم در ۷۵ مرکز در ۴۵ کشور جهان در دسترس بود و انواعی از آن همچون رژیم تعدیلشدهٔ اتکینز که محدودیت کمتری داشتند هم بهویژه در نوجوانان و بزرگسالان مورد استفاده قرار گرفت. به گفته دکتر روشن ضمیر، متخصص تغذیه و رژیم درمانی رژیم کتوژنیک یا کتو ، یک رژیم تخصصی با چربی زیاد، پروتئین متوسط و کربوهیدرات خیلی کم است که جهت درمان نوجوانان و برخی بزرگسالان مبتلا به صرع و برخی بیماریهای دیگر بکار می رود و بتازگی در درمان چاقی و کاهش وزن سریع و یا خروج از استپ وزن مورد توجه قرار گرفته است.

حدود ۴۰٪ از کودکان و نوجوانان مبتلا، در مقایسه با گروه شاهد کاهش پنجاهدرصدی یا کمتر در تعداد تشنجها داشتند. و نتیجه گرفت که یکسوم از این بیماران کاهش عالی در تعداد تشنجها و نیمی از آنها کاهش قابلقبول و خوبی در آنها داشتند. بررسیهای بعدی نشان داد که ۲۰٪ از بیماران صرعی وی تا آخر عمر دچار تشنج نشدند و ۵۰٪ آنان هم بهبود نسبی پیدا کردند. بررسیهای پیشین موفقیت این روش را بالا گزارش نموده بود. تحقیقاتی که در زمینه رژیم شوک انجام شده است نشان دهنده این موضوع می باشد که، در رژیم شوک فرد از خوردن بسیاری از گروه های غذایی که لازم هستند منع می شود.