چه چیزی میخواهید بدانید


استویا 200 برابر شیرین‌تر از شکر است، به همین دلیل است که شیرین‌کننده‌ای محبوب روی کتو است. شما به چیز زیادی نیاز ندارید و این کار به خوبی طعم شکر سفره را تقلید می کند. آن طعم تلخی که با میوه راهب می آید را ندارد.

پودر استویا با قاشق چوبی

و اگرچه بسیار سالم تر از آسپارتام و مالتودکسترین است، بسیاری از کاربران عوارض جانبی استویا را گزارش می کنند.

بنابراین آیا استویا باعث مشکلات سلامتی می شود یا شیرین کننده های مصنوعی است که شرکت ها به استویا اضافه می کنند که عوارض جانبی ایجاد می کند؟

در زیر، هفت عارضه جانبی استویا را پوشش می‌دهم که باید در حین پاسخ دادن به سؤالات متداول، مراقب آنها باشید.

استویا چیست؟

استویا یک جایگزین طبیعی قند است که از استویا رباودیانا گیاه بومی پاراگوئه و برزیل.

صفر گرم کربوهیدرات دارد، بنابراین سطح قند خون یا التهاب را افزایش نمی دهد. استویا همچنین دارای امتیاز شاخص گلیسمی (GI) صفر است که آن را گزینه خوبی برای بیماران دیابتی و پیش دیابتی می کند.

آیا استویا بی خطر است؟

طبق گفته FDA، عصاره برگ استویا برای مصرف بی خطر است. با این حال، کاربران عوارض جانبی مانند نفخ، حالت تهوع، قند خون پایین و آلرژی را گزارش می کنند.

مطالعات زیادی وجود ندارد که نشان دهد کدام اشکال استویا این اثرات را ایجاد می کنند و چرا این کار را انجام می دهند.

با این حال، مشکل قابل توجه محصولات استویا، موادی است که شرکت ها برای کاهش هزینه ها و افزایش عمر مفید به آن اضافه می کنند.

برندها به ندرت از استویای خالص استفاده می کنند. مثلا، استویا در خام مالتودکسترین را اضافه می کند که بسیار بدتر از شکر معمولی است. مالتودکسترین دارای GI 110 است که به این معنی است که قند خون را به سرعت بالا می برد و باعث افزایش هوس و پرخوری می شود.

در مقایسه، قند سفره تنها دارای GI 65 است.

بنابراین اگر بعد از استفاده دچار عوارض جانبی شدید استویا در خام، احتمال زیادی وجود دارد که مالتودکسترین عامل آن باشد، نه استویا.

برگ شیرین یکی دیگر از شیرین کننده های استویا است که از افزودنی به نام اینولین استفاده می کند. در حالی که اینولین سالم‌تر از مالتودکسترین است، اما به خاطر اثر نفخ‌کننده‌اش معروف است.

علاوه بر این افزودنی‌ها، شرکت‌ها همچنین استویا را با مواد شیمیایی سفید می‌کنند تا رنگ سفید به آن بدهند که به عوارض جانبی کمک می‌کند.

بنابراین شیرین کننده ارگانیک استویا سبز را خریداری کنید، زیرا سفید نشده و حاوی مواد افزودنی مضر نیست.

عوارض جانبی استویا

1. مشکلات گوارشی

شایع ترین عارضه جانبی که مصرف کنندگان پس از مصرف استویا تجربه می کنند، مشکلات گوارشی مانند اسهال، نفخ و حالت تهوع است.

این به دلیل استویوزید استویا است که می تواند مخاط معده شما را تحریک کند. اگر از شیرین کننده استویا همراه با اینولین استفاده می کنید، این علائم می توانند بدتر شوند برگ شیرین.

اما به یاد داشته باشید که این شواهد حکایتی است و هیچ مطالعه ای ارتباط مشخصی بین مشکلات گوارشی و استویا پیدا نکرد.

2. هیپوگلیسمی

مطالعات نشان می دهد استویا می تواند به شما در کاهش سطح قند خون کمک کند، به همین دلیل است که یک شیرین کننده محبوب در میان افراد مبتلا به دیابت است.

با این حال، اگر از استویا بیش از حد در کنار رژیم کم کربوهیدرات و داروهای دیابت استفاده کنید، ممکن است با مشکلاتی مانند هیپوگلیسمی مواجه شوید. همچنین به عنوان قند خون پایین شناخته می شود، هیپوگلیسمی می تواند علائمی مانند:

  • سرگیجه
  • خستگی
  • تعریق

بنابراین اگر علائم قند خون پایین را تجربه می کنید، توصیه می کنیم استویا را از رژیم غذایی خود حذف کنید و آن را با زایلیتول یا اریتریتول جایگزین کنید. این شیرین کننده ها حاوی کالری بیشتری هستند و در مقیاس GI بالاتر هستند و قند خون شما را متعادل می کنند.

اگر قند خون شما پایین است، باید با پزشک خود مشورت کنید، زیرا آنها می توانند داروهای دیابت شما را با خیال راحت تنظیم کنند.

3. اختلال غدد درون ریز

در حالی که تحقیقات کمی در مورد این موضوع وجود دارد، ممکن است مقادیر زیاد استویا باعث اختلال غدد درون ریز شود.

مطالعه‌ای که در سال 2016 انجام شد نشان داد که سلول‌های اسپرمی که در معرض گلیکوزیدهای استویول قرار گرفتند، تولید پروژسترون را افزایش دادند.

با این حال، این مطالعه بر روی انسان انجام نشده است، بنابراین ما نمی توانیم نتیجه گیری معنی داری از آن بگیریم، اما این چیزی است که باید مراقب آن بود.

4. ایجاد آلرژی

بسیاری از کاربران استویا در انجمن های کتو از این که استویا باعث ایجاد آلرژی آنها می شود شکایت دارند.

مطالعاتی وجود ندارد که استویا را با آلرژی مرتبط کند، اما مالتودکسترین می تواند مقصر باشد زیرا مارک هایی مانند افزودن آن به عصاره برگ استویا خالص شده است.

در عوض، استویا را به شکل خالص آن بخرید. این به صورت پودر سبز شیرین و حاوی مالتودکسترین یا مواد شیمیایی صفر است. اما اگر آلرژی شما ادامه داشت، به الکل قند مانند زایلیتول یا اریتریتول بروید.

استویا و وانیل را با ماست کتو مخلوط کنید
استویای مایع

5. استویا ممکن است باعث بی حسی شود

برخی از رژیم‌های کتو نیز می‌گویند که پس از استفاده از استویا در پاها و دست‌های خود بی‌حسی احساس می‌کنند.

در حالی که این تنها شواهد حکایتی است، شما می‌خواهید در صورت احساس بی‌حسی مصرف استویا را متوقف کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

6. ممکن است منجر به درد عضلات شود

تحقیقات نشان میدهد استویوزید، ترکیب فعال موجود در استویا، می تواند حساسیت عضلانی را افزایش دهد، به خصوص اگر وزنه می زنید یا در ورزش های شدید شرکت می کنید.

اگر شروع به مصرف استویا کردید و متوجه شدید که مدت زمان بیشتری برای ریکاوری بعد از تمرین طول می کشد، استویا را از رژیم غذایی خود حذف کنید و ببینید که آیا کمک می کند یا خیر.

7. فشار خون پایین

استویا موثر است درمان برای افراد مبتلا به فشار خون بالا. با این حال، خوردن مقادیر زیاد می تواند فشار خون شما را بیش از حد کاهش دهد.

این امر شانس شما را برای افت فشار خون و طیف وسیعی از علائم مانند:

  • سرگیجه
  • سبکی سر
  • تاری دید

اگر از فشار خون پایین رنج می‌برید یا از داروهای فشار خون استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم از مصرف آن بی‌خطر باشید و از استویا خودداری کنید. در عوض، به سراغ شیرین کننده هایی بروید که تاثیری بر فشار خون ندارد، مانند اریتریتول یا زایلیتول.

چه کسانی نباید از استویا استفاده کنند؟

برخی از افراد در هنگام مصرف استویا در معرض خطر افزایش عوارض جانبی هستند. به عنوان مثال، این شیرین کننده بدون کالری به عنوان یک ادرار آور عمل می کند و می تواند قند و فشار خون شما را کاهش دهد، بنابراین نمی توانید آن را با برخی داروها مصرف کنید.

همچنین اگر در یکی از دسته بندی های زیر قرار می گیرید، می خواهید از استویا اجتناب کنید:

  • شما در حال مصرف داروهایی برای کاهش فشار خون هستید
  • شما شرایط کبدی یا کلیوی دارید
  • شما در حال مصرف داروهای سرطان هستید

اگرچه تحقیقات قطعی نیست، بهتر است اگر در این دسته‌بندی هستید، ایمن باشید و از استویا اجتناب کنید، زیرا ممکن است در صورت مصرف با برخی داروها عوارض جانبی داشته باشد.

برگ استویا

هنگام خرید استویا به چه نکاتی توجه کنیم

اگر استویا می‌خرید، به نسخه پودر سبز رنگ آن پایبند باشید زیرا تولیدکنندگان آن را با مواد شیمیایی سفید نمی‌کنند.

مطالعاتی در مورد مقایسه پودر استویا سبز با جایگزین سفید وجود ندارد، اما سفید کردن غذاها و وارد کردن فرآیندهای شیمیایی بیشتر در معادله معمولاً احتمال عوارض جانبی را افزایش می دهد.

همچنین می‌خواهید مراقب افزودنی‌های غذایی مانند:

  • مالتودکسترین
  • ساخارین سدیم
  • سیکلامات سدیم
  • آسپارتام

مالتودکسترین شیرین کننده ای است که استویا در خام استفاده می کند. تحقیقات مالتودکسترین را به یک پیوند می دهد میکروبیوم ناسالم روده و قند خون بالا می رود. اگر این علائم را بعد از غذا خوردن تجربه کردید استویا در خام، جایگزین سالم تری را امتحان کنید.

همچنین باید از عصاره خام استویا با سدیم ساخارین و سدیم سیکلامات اجتناب کنید. حدود 500 برابر شیرین تر از شکر است و اسناد پزشکی نشان می دهد که می تواند به باکتری های روده شما آسیب برساند و خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد. آسیب بیضه.

آخرین ماده ای که باید از آن اجتناب کرد، آسپارتام است. این شما را از کتوز خلاص نمی کند، اما می تواند مقصر بسیاری از عوارض جانبی “استویا” باشد.

سوالات متداول

آیا خوردن هر روز استویا خوب است؟

بر اساس سازمان بهداشت جهانی، می توانید 4 میلی گرم استویا به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بدون عوارض جانبی ناخواسته مصرف کنید. بنابراین یک فرد متوسط ​​می تواند روزانه 10 بسته استویا بخورد.

آیا استفاده از استویا در دوران بارداری بی خطر است؟

مصرف استویای خالص در دوران بارداری بی خطر است زیرا از این گیاه می آید استویا رباودیانا گیاهی و حاوی صفر مواد مصنوعی است.

مطالعات متعدد به موش‌های باردار استویا در دوزهای زیاد داد و تأثیری بر پیامدهای بارداری یا باروری نداشت.

اما برخی از برندها شروع به اضافه کردن آسپارتام و مالتودکسترین به استویای خود کرده‌اند، بنابراین همیشه برچسب را بخوانید. این ترکیبات سطح قند خون و التهاب را افزایش داده و یکنواخت هستند با بیماری آلزایمر مرتبط استپارکینسونیسم، ام اس و تومورهای مغزی.

بنابراین اگر باردار هستید، فقط از شیرین کننده طبیعی استویا به شکل خالص و سبز آن استفاده کنید.

سالم ترین شیرین کننده برای استفاده چیست؟

سالم ترین شیرین کننده ها استویا، زایلیتول، اریتریتول و شیرین کننده میوه راهب هستند. اینها شیرین کننده های کاملا طبیعی هستند که حاوی مواد شیمیایی نیستند. از آنجایی که تعداد کربوهیدرات کم است، دیگر نگران این نخواهید بود که شما را از کتوز یا افزایش سطح قند خون خارج کند.

آیا استویا باعث التهاب می شود؟

برخلاف شیرین کننده های مصنوعی، استویا باعث التهاب نمی شود. برعکس، استویا ضد التهاب است زیرا دارای آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئیدها و دی ترپن گلیکوزیدها است.

این ترکیبات با التهاب مبارزه می‌کنند که اگر تازه سفر کتو خود را شروع کرده‌اید و می‌خواهید با اثرات غذاهای ناسالم مقابله کنید، مفید است.

آیا استویا می تواند کاهش وزن کتو را متوقف کند؟

استویا حاوی کالری صفر است، بنابراین کاهش وزن در کتو را متوقف نمی کند. هنگام تهیه قهوه کتو، چای یا دسر، به راحتی از آن استفاده کنید.

عوارض جانبی استویا

نظرات نهایی در مورد عوارض جانبی عصاره استویا

اگرچه استویا یک شیرین کننده طبیعی بی خطر برای اکثر افراد است، اما همچنان باید مراقب عوارض جانبی مانند مشکلات گوارشی، قند خون پایین و آلرژی باشید. اما هنگامی که به دنبال جایگزینی برای استویا هستید، از شیرین کننده های غیر مغذی مانند مالتودکسترین و آسپارتام اجتناب کنید زیرا مطالعات متعددی مانند آن منجر به سردرد، افسردگی و حتی سرطان می شود.

در عوض، زایلیتول، اریتریتول و شیرین کننده میوه راهب را انتخاب کنید. این جایگزین های قند تاثیر منفی کمی بر بدن شما دارند و می توانند با التهاب، حفره ها و افزایش وزن مبارزه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید