میزان افزایش وزن برای مادران باردار

افزایش وزن برای زنان باردار


تغذیه مناسب یکی از ارکان یک زندگی سالم است و در مراحل خاصی از زندگی اهمیت دارد. یکی از حساس ترین و مهم ترین دوره های زندگی زن بارداری است. این به این دلیل است که غذای مصرفی باید به طور همزمان نیازهای مادر و جنین را برآورده کند. دستیابی به وزن مناسب و حفظ آن در محدوده مناسب در دوران بارداری ، مسئله مهمی است که زنان باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. کنترل افزایش وزن در دوران بارداری و حفظ وضعیت مناسب آن می تواند نقش مهمی در سلامت جنین داشته باشد. عوامل مختلفی بر سلامت مادر و جنین تأثیر می گذارد که یکی از آنها تغذیه مناسب در این دوران است. اگر مادر باردار در دوران بارداری به درستی غذا بخورد ، وزن خود را افزایش می دهد. کمبود وزن ارتباط مستقیمی با کاهش رشد جنین و زایمان زودرس دارد. نقایص لوله عصبی در نوزادان مادران چاق شایع تر است. مادران باردار باید تحت شرایط مختلف رژیم غذایی (اضافه وزن ، طبیعی ، اضافه وزن یا چاق) چاق باشند. در عین حال ، افزایش وزن مادر در دوران بارداری یکی از معتبرترین شاخص های نظارت بر وضعیت تغذیه است. طبق تحقیقات انجام شده ، میزان افزایش وزن توصیه شده در دهه گذشته به طور قابل توجهی تغییر کرده است. با این حال ، امروز ، پس از تحقیقات گسترده ، مشخص شده است که افزایش وزن در دوران بارداری ممکن است برای همه گروه های زنان یکسان نباشد ، بنابراین موسسه پزشکی آمریکا (MOM یا موسسه پزشکی) افزایش وزن را برای زنان باردار بر اساس توده بدن توصیه می کند. فهرست مطالب. (BMI). افزایش وزن به ترتیب 18-12.5 ، 11-16.5 ، 11.5-7 و کمتر از 7 کیلوگرم باید به ترتیب برای زنان لاغر ، طبیعی ، دارای اضافه وزن و چاق انجام شود.

جدول شاخص توده بدنی قبل از بارداری برای زنان باردار بالای 19 سال

BMI کیلوگرم در متر قبل از بارداری2 (وضعیت تغذیه)

محدوده کاهش وزن (کیلوگرم)

افزایش وزن از ابتدای 13 بارداری (کیلوگرم در هفته)

<18.5 (وزن سبک) 12.5-18 0.5
18.5-24.9 (عادی) 11.5-16 0.4
25-29.9 (اضافه وزن) 7-11.5 0.3

30≤ (چاقی)

7-9 0.2

الگوی وزن مهم است. وزن باید تدریجی باشد. متوسط ​​افزایش وزن در سه ماهه دوم و سوم برای مادران کم وزن 0.5 کیلوگرم در هفته ، برای مادران با وزن طبیعی 0.4 کیلوگرم در هفته ، برای مادران دارای اضافه وزن تقریبا 0.3 کیلوگرم در هفته و برای مادران چاق 0.2 کیلوگرم در هفته است.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *